Thursday, November 29, 2012

Pluto

Pluto

Plenet Pluto adalah planet yang paling hujung atau jauh. Ini menyebabkan pengetahuan atau fakta berkenaan Pluto tidak banyak. Planet Pluto bukan dari jenis terrestrial atau pun jovian. Ianya ditemui dalam tahun 1970an oleh Tombaugh. Planet ini berais. Garis pusatnya jika dilihat dari bumi ialah 0.1 arkasaat (1 darjah = 60 arkaminit). Manakala saiznya ialah hanya 65% saiz bulan dibumi.
Planet Pluto mengorbit matahari dalam bentuk hampir bulatan. Untuk pengetahuan semua, jarak planet Pluto ke matahari adalah 46.3AU. Tetapi yang menariknya, Pluto boleh datang menghampiri matahari lebih dekat berbanding planet Neptun. Planet ini cukup sejuk. Permukaan nya mengandungi nitrogen pejal ais dan terdapat kesan-kesan ais metana. Dibawah adalah ciri-ciri utama planet pluto.

  • Ketumpatan Pluto adalah 2g/cm padu.
  • Diameter Pluto adalah 2300km.
  • Jisim Pluto adalah 0.002 kali jisim bumi.
  • Pluto mempunyai atmosfera yang tebal yang mengandungi gas metana, nitrogen dan karbon monoksida.
Bulan Pluto

Planet ini hanya mempunyai 1 bulan. Bulan nyan bernama Charon. Ia ditemui pada tahun 1978. Putaran bulan mengelilingi pluto adalah 6.387 hari satu putaran. Jarak nya dari planet pluto adalah 19440km dan ketumpatannya ialah 1.8 g/cm padu. 

No comments:

Post a Comment